Led G   Hemfjällstangen - Högfjällshotellet

Informationstavlan i Hemfjällstangen vid ledstarten

Hemfjällstangen - Lindvallen

Leden börjar i den norra delen av Hemfjällstangen vid informationstavlan och vi går 100 meter fram mot det lilla rastskyddet. Här viker vi höger cirka 100 meter fram till stolpe 2049. Nästan omedelbart börjar leden att stiga ganska brant uppför det s.k. Fjällskaftet cirka 80 höjdmeter tills leden planar ut och vi når den första av tjärnarna på vägen, Båthåtjärnen. Nu ser vi till att vi tar oss tid att se på utsikten, framförallt söderut där Västerdalälven ligger nästan onaturligt rak ner mot Lima-hållet. Österut ser vi blånande skogskullar bort mot Älvdalen cirka fem mil bort.

I sju kilometer följer vi nu Hemfjällets rygg, hela tiden med fina vyer. Färden går förbi enstaka tjärnar och det är mycket lättgånget eftersom vi mestadels går på mjuka, fjädrande ljung- och lavmattor. Några enstaka förkrympta träd för en hård kamp mot tillvaron.

Getter på taket på restaurang Snögubben
Getter på taket på restaurang Snögubben i juni 1997. Notera rampen på baksidan som gjorde att getterna kunde komma ner. Den är borttagen sedan länge.

Efter fyra av de sju kilometerna kommer vi till en lätt stigning och kommer upp på Hemfjällets högsta punkt. Leden sjunker nu sakta ner mot Lindvallens liftar och här finns Snögubbens servering alldeles i närheten (öppen ca 10-16 sommartid). Leden är rejält sank på sina ställen men vi får hjälp eftersom långa partier är spångade.

Lindvallen - Högfjällshotellet

Vi fortsätter dock vidare på Sälenringen och gör en vid lov ovanför skogsgränsen runt Sälfjället längs den grusade leden. Plötsligt dyker Apotekarstugan upp bredvid oss på vänster sida. Här viker vi höger och går genom lite mer myrlänt terräng. Bitvis kan det vara riktigt blött här men spänger hjälper oss på de värsta ställena. Man kan också följa grusvägen förbi radiomasten och som för oss ner i Sälfjällstangens fritidsområde. Vi får då cirka 500 meters vandring i kanten av stora vägen fram till fjällkyrkan.

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!