Frågor och Svar

Fråga: Tips på vandringar från Tandåliden

Vi vill vandra på leder som är så lite tillrättalagda som möjligt, mao inte går förbi bebyggelse och asfalt, och som bjuder på fina naturupplevelser, drömmen vore även möjlighet till bad i någon tjärn. Gärna längre sträckor som ev. kräver tältövernattning/övernattning i koja. Vi kommer bo vid Tandåliden och det vore trevligt att åtminstone en av "turerna" kunna vandra direkt från stugan, kanske leden mot Myrflodammen passar?

CM

Svar:

Från Tandåliden skulle ni absolut kunna gå mot Myrflodammen fram till Kläppenskjulet. Antingen kör ni högervarv mot Synddalen och Källfjället (spångat bitvis) och så uppför Källfjället och ner på andra sidan. Därefter rakt fram mot Högfjällshotellet på den leden som har gula ledkryss och som korsar den asfalterade leden en bit söder om Köarskarsfjällets vindskydd. Så här långt är det lederna 2,B och A som du ska kika på.

Alternativt går ni vid Kläppenskjulet åt vänster uppför längs Kungsleden och får en fin tur bort mot Korset (Närfjällsstugan). I dalen fram dit finns det vissa möjligheter till ett dopp, dock inte optimalt. Fortsätt sedan gärna norrut upp till passet vid Västra Granfjället. Många fina vyer och öppet landskap. Tyvärr får ni gå tillbaka till Korset igen (om ni inte vill avsluta i Stöten och passa in bussen tillbaka). Annars är det leden mot Saldalskojan som gäller. Därefter ner till Närsjön och bad. Så här långt: lederna B, C, D.

Här skulle man kunna tänka sig att gå från Saldalskojan rakt söderut genom Saldalen och ner mot bebyggelsen igen men den turen är mer krävande pga all blockterräng + att det kan vara rejält blött i dalbotten.

Mvh Stefan   2006-08-17

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!